onsdag, 05 mars 2014 21:21

PLATEANMELDELSE: Håkon Stene – Lush Laments for Lazy Mammal

Håkon Stene utgir CDen Lush Laments for Lazy Mammal. Jeg har lyttet til den.

Håkon Stene har en svært sammensatt musikalsk fortid. Han har samarbeidet med musikere innen sjangerne folkemusikk, elektronika, barokk og samtidsmusikk. På CDen Lush Laments for Lazy Mammal har han laget tolkinger av komposisjoner av Laurence Craine og Gavin Bryars, samt den norske jazzmuskeren Christian Wallumrød.

Håkon Mørch Stene spiller mange instrumenter på denne utgivelsen, også dette med stor spennvidde. Det dreier seg om vibrafon, kvarttonevibrafon, marimba, gitarer, keyboards og piano. Sammen med seg har han musikerne Heloisa Amaral på piano, Hans Kristian Kjos Sørensen på cimbalon, Tanja Orning på cello og Christian Wallumrød på piano.

Det er Laurence Craine som har komponert de fleste stykkene, og disse komposisjonene er toneangivende på denne utgivelsen, som det er en krevende øvelse å sette i bås. Det dreier seg om meditativ, lavmælt musikk med lavt tempo. Det er fristende å peke på grenseområdet mellom samtidsmusikk og jazz, selv om det eventuelt er den delen av jazzen der det rytmiske ikke er dominerende. Christian Wallumrød sin musikk har et langt tydeligere ben innen jazzen, og det er kanskje hans tilstedeværelse som gjør at jeg i det hele tatt tyr til denne merkelappen. Det er også mulig å få assosiasjoner til uttrykket i deler av elektronika, til tross for at dette primært er akustisk musikk.

Det er ellers fristende å trekke en svak parallell til utgivelsen Cantus med perkusjonisten Kuniko Kata på Linn Records, som jeg anmeldte her. Det er da spesielt Steve Reich sitt verk på denne utgivelsen som gir assosiasjoner både til Craine sine komposisjoner, men også til komposisjonen Hi Tremolo av Gavin Bryars. Men også Arvo Part sin meditative stil slik den er tolket av Kuniko Kata gir anledning til koblinger med Lush Laments for Lazy Mammal. For det er helt åpenbart at det er det meditative som er kjernen i musikken, og som tidvis virker veldig fascinerende. På de aller fleste stykkene er det ikke snakk om noen form for virtuose tendenser i fremførelsen, noe som forklarer at Håkon Stene også trakterer instrumenter som han ellers har lagt på hyllen.

Lyden

Innspillingen er gjort i Kampen Kirke, og i Lindemansalen på Oslo musikkhøgskole. Det er vanskelig å karakterisere dette som en utgivelse med audiofil lyd, og det blir på en måte ikke relevant. Jeg får ikke inntrykk av at det har vært hensikten å lage en lydproduksjon med størst mulig lydlig gjennomsiktighet, men snarere å skape en «sound» som går inn som en del av den musikalske helheten. Det er til dels snakk om en nesten tranceaktig fjernhet i det musikalske uttrykket, og dette underbygges av lyden. Dersom min antakelse om at dette er intensjonen stemmer, vil jeg samtidig si at lyden er vellykket og god.

Plateselskapet Hubro har utgitt en spennende og utfordrende CD i «Lush Laments for Lazy Mammal». Platen har utgivelsesdato 21. mars, og anbefales til alle som ønsker å fascineres av musikk de neppe har hørt før, og kanskje ikke var klar over at de kom til å få høre.

Les mer hos Hubro.

Lest 16090 ganger Sist redigert lørdag, 02 mai 2020 07:35