Forrige artikkel dreide seg om selve det materialet som komponister har arbeidet med opp gjennom tidene. Er det egentlig noen grenser for hva slags lyder som kan brukes til å skape musikk? Og ligger begrensningen i så fall i lydmaterialet som kan benyttes eller i organiseringen av det?
I møte mellom ulike definisjoner av ett og samme fenomen ligger det gjerne et stort potensial for saftige meningsutvekslinger. Innen musikkens verden har det vært flere situasjoner hvor musikk har avstedkommet de reneste opptøyer i konsertsalene fordi publikum har hatt ulike oppfattelser av om det som ble spilt kunne kalles musikk eller snarere burde sammenliknes med lyden av tannlegebor.
"(..)if you think it´s too loud, it´s way too loud"
- Seth Horowitz: The universal Sense: How hearing Shapes the Mind
Støy defineres gjerne som uønsket lyd hvilket viser tydelig at det også til en viss grad er et subjektivt og situasjonsbestemt fenomen: en manns støy er en annen manns musikk, en rockekonsert kan være euforisk for en publikummer og enerverende for naboen som prøver å sove vegg i vegg med en hjemme alene-fest. Men støy som fenomen kan fort få langt alvorligere konsekvenser enn dårlig nattesøvn.
I dag skal det handle om mønster og spesielt hvordan vår lengsel etter og behov for organisering og form gjør at vi naturlig tiltrekkes av mønster både i det vi ser så vel som i det vi hører.
"Where there is power there is resistance". - Michel Foucault
Psykoakustikken - våre biologiske lytterinstillinger
Miriam HlavatyDet er lett å tenke at våre preferanser når det gjelder musikk så vel som Hi-Fi utstyr er styrt av vår personlige smak og det erfaringsgrunnlaget som vi har lagt oss opp gjennom livet. Men enkelte av disse preferansene går lenger tilbake enn vi tror. De er felles for oss som art
Everything is connected - sammenfiltrede sanseopplevelser
Miriam HlavatyMusikk er kjent for å være en effektiv emosjonell trigger, men rent fysiologisk sett har hørselen vår potensialet til å gi oss multi-sanselige opplevelser og noen ganger sette oss i stand til å gjøre det tilsynelatende umulige.
Hva harbrokonstruksjoner, tusenben og orkester-dirigering til felles? En fellesnevner som er uunværlig for alle gode musikkopplevelser.
Uansett hvor minutiøs gjengivelse av lydbildet du klarer å skaffe deg gjennom kvalitetsanlegg, kabler og høytalere: det største filteret mellom deg og musikken bærer du alltid med deg.
Martin Helmchen and Christian Ihle Hadland have both recorded two of Mozart's piano concertos. I have listened to both releases, and found both similarities and fundamental differences.
Martin Helmchen og Christian Ihle Hadland har begge spilt inn to av Mozart sine klaverkonserter. Jeg har lyttet til begge utgivelsene, og funnet både likheter og fundamentale forskjeller.